سفارش تبلیغ

پایه عکاسی مونوپاد
جمکرانی شویم
 
پرهیزگارى سر خلقهاست . [نهج البلاغه]
 
امروز: پنج شنبه 93 شهریور 27

    پس از وقوع انقلاب اسلامی شالوده مدیریت سیاسی-اجتماعی و اقتصادی پهلوی از هم پاشید. انقلابیون بدون تجربه مدیریتی تمام توان خود را برای سرنگونی رژیم پهلوی گذاشته بودند و چندان تجربه اداره امور کشور را نداشتند. قانون اساسی برای سروسامان دادن به اوضاع کشور در زیر سیطره رهبری کاریزماتیک حضرت امام خمینی (ره) تدوین گردید. در حین تدوین قانون اساسی و نحوه اداره امور کشور سه گزینه مطرح بود:

الف- جمهوری دموکراتیک (بدون قید اسلامی)

ب- جمهوری اسلامی

ج- حکومت اسلامی یا خلافت اسلامی

 

 1- به دلیل غلبه چهره مذهبی انقلاب و تقدیم هزاران شهید از سوی مردم مؤمن و حضور روحانیت در صدر رهبری انقلاب و انقلابیون مذهبی - و حمایت مردم از روحانیان انقلابی و مبارز گزینه جمهوری دموکراتیک جا نیافتاد .

 

 2- گزینه جمهوری اسلامی که مردم در راهپیمایی ها شعار (استقلال-آزادی-جمهوری اسلامی) سر داده بودند و از طرف حضرت امام خمینی (رهبری بلا فصل انقلاب اسلامی نیز حمایت شد) و امام(ره) فرمودند : جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم - نه یک کلمه زیاد _ در نتیجه جهت عینیت بخشیدن به آن شعار رفراندوم قانون اساسی با رأی (آری-نه) برگزار شد و جمهوری اسلامی مورد حمایت و خواست مردم قرار گرفت .

 

 3- گزینه حکومت اسلامی نیز از سوی پاره ای افراد و روحانیت مطرح بود که شیوه حکومتی مثل عربستان و کویت باشد و مجلس-دولت-فرماندهان-قضات و... همگی منصوب شوند .

 

    حضرت امام خمینی(ره) بر نظریه اول و سوم سخت بر آشفتند و بیاناتی نزدیک بدین مضمون ایراد کردند که مولا علی (ع) علیرغم امام بودن و داماد پیغمبر(ص) بودن بدلیل نداشتن پشتوانه مردمی(مردم جاهل آن زمان) خانه نشین شدند - چگونه است که شما قصد دارید مردم انقلاب کرده و شهید داده را کنار بزنید - طرفداران آن نظریه برای خود فلسفه بافی نیز می کردند و مخالفت خود را با امام (ره) به هر نحوی بیان می داشتند بطوری که آن مخالفان در مقابل سخنرانی زمان جنگ حضرت امام (ره) مبنی بر حمایت از دولت میر حسین موسوی بیانیه ای صادر کردند و با بیش از 90 امضا و مضمون توهین آمیز داشتند که اگر چنین است امام خمینی 90 پوزه بند بفرستد به مجلس و اجازه صحبت به ما ندهد .

    نظریه مذبور رأی مردم را زینت می دانستند . امام خمینی(ره) می فرمودند:میزان رأی ملت است ولی نظریه مقابل امام مردم را «اولائیک کاالانعام» می دانستند که نیاز به چوپانی و هدایت دارد .

    ابتدا حزب فراگیر جمهوری اسلامی تشکیل شد-بدلیل اختلافات نگرشی کاملا منحل گردید . سپس جامعه و روحانیت متشکل از کلیه روحانیون تشکیل گردید-ولی بدلیل اختلافات نگرشی تعدادی از روحانیون با نوشتن نامه و مراجعه حضوری از امام(ره) اجازه انشعاب گرفتند و مجمع روحانیون مبارز مثل آیت ا... صانعی _ آیت ا... موسوی اردبیلی _ آیت ا... موسوی بجنوردی _ آیت ا... کروبی _ آیت ا... سید حسین موسوی تبریزی            

آیت ا... سید محسن موسوی تبریزی _ حجت الاسلام شیخ عبدا... نوری _ حجت الاسلام مجید انصاری _  موسوی لاری _ آیت ا... موسوی خوئینی ها _ آیت ا... خلخالی _ آیت ا... نور مفیدی              

آیت ا... توسلی _ سید محمد خاتمی _ آیت ا... طاهری(امام جمعه سابق اصفهان) بیشتر سردمداری جریان ها را بر عهده داشتند و طرفداران دولت و انقلابیون مطیع فرمان حضرت امام(ره) را ابتدائا لقب (چپ) سپس اصطلاح خط امام دادند . و جریان فوق الذکر پس از ارتحال حضرت امام و قدمت گرفتن جناح مقابل و کنار گذاشته شدن تمامی آنها از حکومت بمثابه صاحبان انقلاب و کسانی که انقلاب اسلامی ایران را با صرف عمر گرانبهای خود و تقدیم فرزندان خود-هستی خود به پیش برده بودند همیشه چشم بدنبال انقلاب اسلامی بودند و آنچه که در توان داشتند در خدمت به مردم ایران دریغ نکردند . بسیاری از آنها حتی از تأمین معاش اولیه خود چشم پوشیدند و هستی خود را وقف خدمت کردند و خدمت صادقانه را با عشق و امید به آینده و علاقه انجام می دادند .

    در جریان بروز حماسه دوم خرداد جریان تمامیت خواه که ابتدا بنام جریان بازار - راست و مؤتلفه مطرح بودند علیرغم تلاش مجدانه در جهت پر کردن صندوق آرا در چند استان بطوری که آراء استخراج شده از صندوق های رأی گیری بیشتر از کل مردم استان بود _ مثل استان لرستان(که آقای محمدی زاده استاندار فعلی خراسان در آنجا مدیر بود) _ استان گیلان(که آقای طاهایی استاندار بود) و در مقابل سیل مردم توان مقابله را از دست دادند ! به محض اعلام آراء میلیونی مردم و اختلاف فاحش دو رقیب انتخاباتی - جناح راست مجبور به تسلیم شد . تسلیم جناح راست نه از سر احترام به آراء ملت بود بلکه از سر اجبار و اکراه و بی میلی بود . چند روز بعد از دوم خرداد در گفتگوی ویژه خبری آقای احمد جنتی فقیه شورای نگهبان در صفحه تلویزیون ظاهر وظایف خبرگان رهبری و قدرت مجلس خبرگان و تأثیر آن در تصمیمات رهبری رابه رخ مردم کشید تا شاید بتواند از تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی جلوگیری کند .

    جریان راست آرام ننشست و با تشکیل ستاد بحران هر 9 روز یک بحران را برای تضعیف دولت حماسه دوم خرداد یا کند کردن روند پیشرفت آن حماسه تدارک دید .

    جریان طرفدار خط امام(ره) پس از دوم خرداد نام اصلاح طلبان را بر خود انتخاب نمود چرا که معتقد است ایران اسلامی باید بدست وارثان انقلاب و فرزندان انقلابی اش و ساکنین این مرز و بوم اداره شود . شعار ایران برای همه ایرانیان را سر داد .

    اصلاح طلبان معتقدند که در قانون اساسی - ظرفیت نهفته بسیاری برای حل مشکل مردم وجود دارد .

    اصلاح طلبان معتقدند به مجلسی که برخاسته از آرای مردم است و معتقدند که مردم بصورت جماعت واقعی کمتر دچار اشتباه می شوند .

    اصلاح طلبان اختلاف دیدگاه را در مخالفان خود به رسمیت می شناسند خاتمی شعار «زنده باد مخالف من» را سر می دهد و حق حیات را صدقه نمی داند بلکه عین حقوق مردم می داند .

    اصلاح طلبان در اداره امور کشور به شفاف سازی و اطلاع رسانس به مردم عقیده دارند .

    اصلاح طلبان آرای مردم را تعیین کننده و مردم را صاحب و وارث کشور - انقلاب و حکومت می دانند .

    اصلاح طلبان آرای هر ایرانی را چه عالم چه عوام مساوی می دانند چرا که در آمد حاصل از کشور متعلق به همه مردم است و هزینه پرداختی بر اداره امور کشور از طرف همه مردم یکسان است .

    اصلاح طلبان در سیاست خارجی به همزیستی مسالمت آمیز با همه دنیا و تشنج زدایی معتقدند .

    اصلاح طلبان در حل اختلافات پیش آمده با دنیا به گفتگوی تمدنها معتقدند نه جنگ و خونریزی .

    اصلاح طلبان عامل تأثیر و پیشرفت دین اسلام را رأفت رسول ا...(ص) و عدالت مولای متقیان علی (ع) می دانند نه شمشیر آن بزرگواران .

    اصلاح طلبان در حل اختلافات قبل از جنگ به گفتگو می اندیشند - و می گویند آنچه را که بر خود نمی پسندی بر دیگران روا مدار .

    اصلاح طلبان در اقتصاد با دنیا به مشارکت اقتصادی و پیشرفت همه جهان معتقدند .

    اصلاح طلبان اصلاح طلبان در قومیت ها به ظرفیت اعلام شده در قانون اساسی معتقدند و آن را لازم الاجرا و ضروری می دانند نه تهدید .

    اصلاح طلبان - عزت - حکمت و مصلحت را در سیاست خارجی لازم الاجرا می دانند .

    اصلاح طلبان افراد قانون گرای هستند و معتقدند قانون بد بهتر از بی قانونی است و معیار قضاوت و عمل بین مردم و  حکومت باید قانون شفاف و سالم باشد و از برداشت جناحی و شخصی از قانون سخت بیزارند .

    اصلاح طلبان شایسته سالاری در مدیریت را آرمان خود می دانند و پیشرفت و توسعه را تنها راه خدمت رسانی و خدمت گذاری می دانند .

    اصلاح طلبان انسان را خلیفه ا... می دانند که « سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض » در شأن آن نازل شده است .

    اصلاح طلبان در زمانی که اروپایی ها سه هزار فرآورده لبنی دارند ساعت ها ایستادن در صف یک فرآورده لبنی(شیر) را زیبنده و شایسته ایران اسلامی نمی دانند - ریاست و مدیریت بر مردمی که هر روز بر تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد - معتاد و بیکارش افزوده می شود را افتخار نمی دانند .

    ملتی که 6/1 از گاز دنیا را در اختیار دارد .استراتژیک ترین کشور دنیاست . صادر کننده پسته-فرش-خاویار- بهترین مذهب عاطفی(شیعه) را دارد .150 هزار از مردمش آمریکا را اداره می کنند . ظرف 30 سال تحول چشمگیر را در کشور رقم زده شایسته خدمت می دانند و معتقدند که فرمان «قرآن کریم» تأکیدی است که می فرماید «یا ایهاالذین آمنو لم تقولون ما لا تعلمون»

    اصلاح طلبان به مدیریت علمی و شورایی در اداره امور کشور و جامعه اعتقاد راسخ دارند .

    اصلاح طلبان به کوچک سازی سیطره دولت ها در امور اجرایی و واگذاری امور به شوراها و نهادهای مدنی ( NGO ) ها را در مدیریت امروزی بسیار ضروری می دانند .

    اصلاح طلبان در تأمین معاش مردم نظریه ای بمثابه نظریه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی دارند . شیخ خرقانی می فرماید : بر سر خوان من هرکس نشست نانش دهید-از ایمانش مپرسید کسی که در مقابل حق تعالی به «جان» ارزد البته که نزد ابوالحسن به «نان» ارزد .

 

    نوشته شده توسط : حاج اسلام مفتح                   

     


 نوشته شده توسط مهدی بازرگان در یکشنبه 86/11/21 و ساعت 2:28 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

عشق است اصلاحات
مهدی بازرگان
هدفم از این وبلاگ تنها این جمله است: دانستن حق مردم است!

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 5
مجموع بازدیدها: 8301
جستجو در صفحه

خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو